کودکیار

😊 In the name of god 😊

تغذیه نوزاد تا یکسال

1397/10/18 17:53
نویسنده : K.gh
242 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا 

تغذیه ی کودک یکی از دغدغه های مهم والدین است و همینطور وزن گیری کودک،به مقدار کافی غذا نخوردن کودک،بی اشتهایی و... این ها دلایلی هستن که اکثر والدین را نگران میکند ابتدا باید مد نظر داشته باشیم که برای نوزادان و کودکان هیچگاه الگوی تغذیه ای خاصی وجود ندارد و هر کودک تغذیه و اشتهای خاص خود را دارد.

نوزاد از بدو تولد تا پایان شش ماهگی باید فقط با شیر تغذیه شود زیرا در این بازه ی زمانی دستگاه گوارش نوزاد آمادگی پذیرش غذاهایی با غلظت بیشتر یا جامد را ندارد اما استثنائاتی برای شروع زودتر غذای کمکی وجود دارد که پزشک نوزاد تعیین میکند.

از شش ماهگی:در پایان شش ماهگی در ابتدا باید با غذاهایی با غلظتی مشابه شیر شروع کنید و کم کم به غلظت آنها افزوده شود شروع یکباره ی غذاهای جامد میتواند به دستگاه گوارش کودکتان آسیب برساند .

نشانه هایی در رابطه با آمادگی نوازاد برای غذا خوردن نیز وجود دارد:

۱.نوزاد بتواند سرش را بالا نگه داشته و روی صندلی مخصوص بنشیند.

۲.وزن نوزاد نسبت به تولد حداقل ۲برابر شده باشد.

۳.با گذاشتن غذا در دهان نوزاد بتواند دهان خود را بسته و غذا را ببلعد.

در ابتدا میتوانید با لعاب برنج،پوره ی سیب ،پوره ی موز و...شروع کنید اما ابتدا در پوره ها از شیر خشک یا شیرمادر استفاده کنید تا از غلظت آنها کاسته شود و بعد به مرور میتوان مقدار شیر را کم کرده و غلظت بیشتر شود.

در روزهای اول میتوان از یک یا دوقاشق چایخوری در روز شروع کنید و به یک قاشق غذاخوری و دو وعده در روز برسانید تغذیه ی کودک را .

در ابتدای تغذیه ی کمکی مد نظر داشته باشید که از نمک ،ادویه ها و شکر در غذای نوزاد استفاده نکنید.

از ماه هفتم میتوانید فرنی نشاسته ،فرنی آرد برنج را به رژیم غذایی کودکتان شروع کنید و در هفته ی آخر نیز میتوان سوپ ها را اضافه کرد که در ابتدا باید از سوپ ساده شروع کنید این سوپ شامل آب گوشت یا آب مرغ،رشته فرنگی یا برنج،هویج میباشد که با استفاده از میکسر کاملا میکس و به صورت پوره درآمده باشد.

و به مرور زمان میتوان موادغذایی متنوعی را به سوپ اضافه کرد مثل:جعفری،گشنیز،لوبیاسبز،کدوسبز،کرفس،سیب زمینی و...سبزی سوپ بهتر است در لحظات آخر پخت سوپ اضافه شود و اسفناج تا یکسالگی نباید وارد رژیم غذایی کودک شود‌.

در ماه هشتم میتوان از زرده ی تخم مرغ برای برای تغذیه ی کودک استفاده کرد اما تا یکسالگی از دادن سفیده ی تخم مرغ به کودک خودداری کنید.

در ماه نهم میتوان مصرف حبوبات را برای کودک شروع کرد به این صورت که ابتدا حبوبات را خیسانده تا نفخ حبوبات خلرج شده و سپس پخته و به سوپ کودک اضافه کنید.

اضافه کردن کره و روغن به سوپ کودکانی که به خوبی وزن نگرفته اند میتواند در روند وزن گیری آنها موثر باشد.

به طور کلی از دادن غذاهای زیر قبل از یکسالگی خودداری کنید:

شیرگاو،سفیده تخم مرغ،انواع توت،آلبالو،کیوی،بادام زمینی،میگو،شکلات،ادویه،ترشی،لپه و نخود،اسفناج،کلم،سوسیس،ذرت،دانه انگور،دانه کشمش.

پسندها (1)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودکیار می باشد