کودکیار

😊 In the name of god 😊

سرلاک یا سویق

1397/12/12 13:40
نویسنده : K.gh
5,343 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا 

امروزه از ۶ماهگی به بعد والدین با دادن سرلاک به کودکان سعی بر این میکنند که کودکشان را تقویت کنند و مواد و ویتامین های مغذی مورد نیاز را به بدن کودک برسانند اما به دور از اینکه بدانند تمامی این سرلاک ها را با داشتن مواد نگهدارنده و افزودنی تهیه میکنند که هیچکدام مفید برای کودک نیستند.

اما در طب سنتی اسلامی جایگزین سرلاک را که سویق مینامند وجود دارد که بسیار خواص مفیدی برای کودک دارند و حتی در بسیاری از روایات پیامبر ص به مصرف سویق برای کودکان سفارش کرده است.

والدینی که همیشه نگران وزن و رشد فرزندانتان هستید و کودکانی قدبلند و قوی میخواهید و نمی خواهید به بیماری مبتلا شود از پایان ۶ماهگی و تا زمانی که از ۷ سالگی عبور کرد سویق را در غذای کودکتان جای دهید.

مولّف بحر الجواهر گفته است: «از هفت چیز، سویق می سازند: گندم، جو، کنار،سیب، کدو، دانه انار و شلغم. همه این انواع، طبع را مهار می کند، قی و دلشوره ای را که از صفرا زاده می شود، از میان می برد، رطوبت معده را خشک می کند، و اگر قدری سویق جو با آب و مقدار اندکی شیر برداشته و خشخاش بو داده ساییده با آن مخلوط شود، برای شکم رَوی، سودمند است، نیش زدگی ها را تسکین می دهد و خواب می آورد».

از فواید سویق میتوان به: کمک به رشد کودکان،تقویت استخوان ها ،تقویت کننده عمومی بدن،یک غذای کامل برای کودک،تقویت سیستم دفاعی بدن،جلوگیری از یبوست به دلیل وجود فیبر بالا در سبوس ها.

و حالا روش های تهیه انواع سویق:

سویق عدس:برای تهیه آن باید ابتدا عدس را آسیاب کرد و پس از الک کردن حدود ۲۰ دقیقه با حرارت کم تفت داد. سویق عدس به رفع تشنگی کمک می کند و باعث تقویت معده کودک می شود.

سویق سیب و برنج:ابتدا آرد و سبوس برنج را بطور مجزا تفت می دهیم و سپس سیب رنده شده را به آن اضافه می کنیم. این ترکیب به درمان اسهال و مسمومیت های غذایی کودک کمک می کند و یک مکمل غذایی مناسب برای کودکان در حال رشد محسوب می شود.

سویق سنجد:میوه و هسته را جدا کرده و بصورت جدا آسیاب می کنیم. هر کدام را بدون روغن به مدت ۱۰ دقیقه تفت داده و با هم مخلوط می کنیم. این ترکیب به انسجام های استخوان کودک کمک بسیاری خواهد کرد.

سویق نخود:آرد نخود را به مدت ۲۰ دقیقه تفت می دهیم تا بپزد. این سویق نیز به تراکم استخوان های کودک کمک خواهد کرد.

با این روش های ذکر شده شما میتوانید سویق خانگی تهیه کنید اما سویق های آماده و کامل که معمولا مخلوطی از تمام این سویق ها میباشند را میتوانید از بعضی عطاری ها خریداری کنید.

امام صادق (ع) می فرمایند: السویق ینبت اللحم ویشد العظم؛ سویق باعث رویش گوشت و تقویت استخوان می شود.» 

امام رضا علیه السلام:
سویق، وقتی ۷ بار شسته شود، و ظرف به ظرف شود؛ تب را می برد و دو ساق و قدم ها را نیرومند می کند.
– بهترین داروی معلولین و فلج ها.

پسندها (7)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودکیار می باشد