کودکیار

😊 In the name of god 😊

وضع قوانین برای کودک

1397/11/1 13:04
نویسنده : K.gh
245 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

کودکان به طور معمول از ۹ ماهگی به دنبال تجربه کردن کارهای متفاوت هستند و علاقه مند هستند بیشتر محیط اطرافشان را بشناسند. در این میان کارهایی را انجام میدهند که ممکن است برای شما کمی ناراحت کننده باشد مثلا شکستن گلدان موردعلاقه تان ! و همینطور خیلی از این کنجکاوی های کودک میتواند خطرآفرین باشد مثل تجربه بالا رفتن از پله ها !

کودکان از ۱۰ماهگی مفهوم ( نه! )گفتن را متوجه میشوند خیلی از والدین در مقابل کودک با این توجیه که( بچه است!)کارهای او را نادیده میگیرند و محبت بی قید و شرط خود را نثار کودک میکنند اما بعداز گذشت مدتی و بزرگ تر شدن کودک متوجه میشوند کنترل کودک از دستشان خارج است و قوانینشان اجرا شدنی نیست! 

بهترین سن برلی وضع قوانین از همان ۱۰ ماهگی است که کودک متوجه نه گفتنمان میشود اما به چه صورت قوانین وضع کنیم؟؟!

اول از همه سعی کنید تمام محرک هایی را که خطرناک میباشند را دور از دسترس کودک مثل مکان های مرتفع قرار دهید اجسام نوک تیز،اجسام شکننده و...

در مرحله ی بعد هنگامی که کودک را در حال انجام کاری اشتباه مشاهده کردید با لحنی آرام اما جدی به کودک (نه !)بگویید تا متوجه شود این کار اشتباه است در ابتدا توقع نداشته باشید کودک به حرف شما توجه کند اما با قوانین و بایدها و نبایدها آشنا میشود.

جملات و قانون ها را خیلی کوتاه و مفید بیان کنید تا راحتتر متوجه شود مثلا (با غذا بازی نکن)،(روی پله نرو)،(به تلویزیون دست نزن)و....اما این مسئله که دیگر اعضای خانواده نیز مانند شما به قوانین احترام بگذارند و توجه کنند این عمل باعث جدی شدن بیشتر قوانین برای کودکمان میشود.

زمانی کودک به حرف شما توجه میکند و دست از کار میکشد حتما او را تشویق کنید بسیار تفاوت وجود دارد بین کودکانی که با قوانین در خانه بزرگ شده ان تا کودکانی که بی قانون و نظم خاصی رشد کرده است

اما اگر کودک کاری اشتباه را انجام داد هرگز سر او داد نزنید و او را سرزنش نکنید کودک شما فقط درحال شناخت محیط اطرافش و کسب تجربه است حتی خود شما هم نیز در کودکی طی همین روال بزرگ شده اید نشان دهید از کارش ناراحت شده اید اما داد نزنید!

اگر کودکتان در این سنین است توصیه میکنم حتما در مواقعی به مهمانی میروید به جای عروسک یا ماشین اسباب بازی اش وسایلی را برایش همراه داشته باشید که بیشتر سرگرمش کند مثل مجله قدیمی که بازی کند و ورقه هایش را پاره کند! یا یک کیف پراز وسایل که بتواند آنها را بیرون بیاورد و جمع کند.

 

 

پسندها (1)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودکیار می باشد