کودکیار

😊 In the name of god 😊

واکسیناسیون کودک

1397/10/25 0:03
نویسنده : K.gh
249 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

از زمان تولد نوزاد والدین خصوصا مادرها با چالش های زیادی روبرو میشوند از قبیل دندان درآوردن،راه رفتن و... و اما چالشی که پیش از همه با او روبرو میشوید و برای اکثر والدین سخت و پراز استرس است بحث واکسیناسیون نوزاد است کودک از بدو تولد واکسیناسیون میشود تا هجده ماهگی و شش سالگی و اما اولین واکسیناسیون کودک آغوز (اولین قطرات شیرمادر)تلقی میشود که لازم است حتما کودک این شیر را میل کند.

کودکان به دلیل بیماری های مختلف و ویروس هایی که هر روز شکل جدیدی به خود میگیرند باید واکسینه شوند تا سیستم ایمنی بدن آنها توان مقابله با ویروس ها و باکتری ها را داشته باشد.

اما شاید بسیاری از کسانی که به تازگی نوزادشان متولد شده و آگاهی لازم را در این باره نداشته باشند.

واکسیناسیون کودک طبق زمان بندی زیر انجام میشود:

۱.بدو تولد ،ب ث ژ،قطره فلج اطفال،هیپاتیت ب

۲.دوماهگی،ثلاث، قطره فلج اطفال ،هیپاتیت ب

۳.چهارماهگی ،ثلاث،قطره فلج اطفال

۴.شش ماهگی،ثلاث ،قطره فلج اطفال ،هیپاتیت ب

۵.یکسالگی، ام ام آر ،(ویروس ضعیف شده سرخک،سرخجه،اوریون)

۶.هجده ماهگی،ثلاث ،قطره فلج اطفال،  ام ام آر

۷.شش سالگی ،ثلاث ،قطره فلج اطفال

واکسیاسیون باید طبق زمان های مشخص شده انجام شود کودک شما پس از واکسیناسیون علائمی مثل تب ،بی حالی،گریه و بیقراری را به همراه دارد.

هنگام واکسیناسیون کودک خود را در آغوش بگیرید.

هرگز کودک خود را با آمپول تهدید نکنید و بلعکس سعی کنید به کودک توضیح بدهید که آمپول به بدنت کمک میکنه تا بیمار نشی.

در زمان واکسیناسیون سعی کنید اسباب بازی یا وسیله ی مورد علاقه ی کودکتان همراهتان باشد تا کودک آروم باشد.

در بعضی از موارد استثنا واکسیناسیون انجام نمیشود مثل نوزادان نارس با وزن کمتر از ۲ کیلوگرم و اختلال در سیستم ایمنی که باید با مشورت پزشک انجام شود.

پس از واکسیناسیون روز اول از کمپرس سرد برای جای واکسن استفاده کنید و در روز دوم از کمپرس گرم استفاده کنید در صورتی که کودک یا نوزاد شما دچار تب بود میتوانید از قطره استامینفون استفاده کنید با مشورت پزشک کودکتان.

مادران به هیچ وجه نباید تب پس از واکسیناسیون را سرسری بگیرند چون ممکن است اکسیژن به مغز کودک نرسد و او دچار تشنج شود برهمین اساس مادران،بچه هایی را که درجه تبشان بالا میرود و به حد خطرناک میرسد را باید هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجمعه کنند چون ممکن است اکسیژن به مغز او نرسد و تشنج کند به همین دلیل در این موارد برای کنترل تب کودک شربت استامینفون هر ۶ ساعت یکبار میتواند موثر باشد.

 

پسندها (2)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودکیار می باشد