کودکیار

😊 In the name of god 😊

تربیت کودک ۲

1397/12/1 13:20
نویسنده : K.gh
349 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا
در مقاله قبل به چندین مورد از روش ها و نکات تربیت کودکان دلبندمان پرداختیم و حالا ادامه نکات:
۷.در مواقع مناسب به کودک دستور دهید!
سعی کنید مواقعی کار یا دستوری به کودکتان بدهید که توانایی انجام آن کار را داشته باشد یعنی کار بسیار سختی را به او ندهید و همینطور در زمان مناسب دستور دهید مثلا زمانی که کودک شما مشغول بازی هیجان انگیزی است به او نگویید بیا اسباب بازی هایت را جمع کن! خب قطعا کودک هم نمی آید و این باعث شروع نافرمانی کودک میشود و کم کم حرف هایتان را نشنیده میگیرد.
۸.خواسته های کودک
والدین عزیز اصلا لازم نیست همه ی خواسته های کودک را فوراً برآورده کنید در این صورت در آینده کودکانی پرتوقع خواهید داشت که غیرقابل کنترل هستند و قدردان هیچ چیز نخواهند بود پس در وهله ی اول که کودک از شما خواسته ای داشت فوراً برآورده نکنید برای او زمانی تعیین کنید مثلا اگر کودک میگوید که دوچرخه میخواهم بگویید تابستان بعداز تمام شدن مدرسه ات برایت میخرم. اما وعده ی دروغین امروز و فردا به کودک ندهید که کودک در ذهنش تصور دروغگویی از شما بساز اما زمانی را تعیین کنید برای کودک.
۹.شناخت افراد و جامعه
حتما بعداز ۵ الی ۶ سالگی به کودکتان آموزش دهید که بعداز پدر و مادر به خاله ها ،عمه،عمو ،دایی و مادربزرگ و پدر بزرگ هایش میتواند اعتماد کند و تنها آنها هستند که دوست های واقعی کودک هستند و با افراد غریبه نه جایی برود و نه بدون اجازه از پدر و مادر با غریبه ها حرفی بزند.
۱۰. قاطعانه عمل کنید.
هرگز به فرزندتان اجازه ندهید با شما و یا فرد دیگری با صدای بلند یا پرخاشگرانه و گستاخانه صحبت کند اگر چنین برخوردی را دیدید قاطعانه به او یادآوری کنید کنید که هیچگونه بی احترامی نسبت به بزرگترها را تحمل نخواهید کرد و تنبیه خواهد شد.
۱۱.تشویق و جدول ماهانه
برای کودتان جدولی را تهیه کنید و به ازای هر کار خوب ستاره و به ازای هر کار بد منفی بگذارید و به کودکتان بگویید که در پایان ماه به ازای مثلا ۲۰ ستاره اش برایش جایزه میخرید این تکنیک کودکتان ترغیب میکند برای کارهای بهتر و بیشتری انجام دادن.
۱۲. برخورد منطقي با شکستها و موفقيتها باعث مي شود انگيزه براي کارهاي بعدي در کودک از بين نرود. بزرگ کردن موفقيت و زياد منفي جلوه دادن شکست هيچ کدام صحيح نيست. اگر فرزندتان در يک مسابقه ورزشي مدال مي آورد، آن را زياده از حد بزرگ و با اهميت جلوه ندهيد، زيرا اگر دوباره نتوانست مدال بياورد شديدا احساس بي ارزشي مي کند و اگر هم شکست خورد آن را زياد مهم تلقي نکنيد تا بتواند باز تلاش خود را از سر گيرد. در اين مورد، شکست و موفقيت در تحصيل حائز اهميت ويژه اي است.
۱۳.لازم نيست همه کارهاي فرزندتان را شما انجام دهيد و کودک در منزل فقط مصرف کننده باشد. همچنانکه کودک رشد مي کند مي تواند بسياري از کارهاي خود و خانه را انجام دهد. چنين استقلالي را به کودک بدهيد. در غير اين صورت کاملا متکي به ديگران تربيت مي شود.

پسندها (1)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودکیار می باشد