کودکیار

😊 In the name of god 😊

تربیت کودک ۱

1397/11/30 12:51
نویسنده : K.gh
461 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا 
برای تربیت کودک و شکل گیری شخصیت کودک از ۳ تا ۱۴ سالگی زمان دارید برای تربیت کودکان الگوی مشخصی وجود ندارد که از آن پیروی کنید زیرا اصول و چهارچوب عقایدی هر خانواده ای متفاوت است اما در این مقاله به راهکارها و مهارتها برای آسان تر کردن فرآیند تربیت کودکتان میپردازیم.

۱.با ثبات عمل کنید
ثبات داشتن در رابطه با کودکان یکی از اصول مهم فرزندداری است به طوری که ممکن است پیش بیاید کودک شما کاری را انجام میدهد و شما آن را تشویق میکنید و کودک حس میکند کاری بسیار شایسته انجام داده است و در زمان دیگری کودک همان کار را انجام میدهد اما به دلیل خلق نامناسب شما در آن زمان کودک را سرزنش میکنید این رفتار را بی ثباتی میگویند که کودک دچار سردرگمی میشود و نمیتواند تشخیص دهد کار او درست بوده است یا غلط پس در ارتباط با تربیت کودک اجازه ندهید خلق و خوی شما در رفتار با کودک تاثیرگذار باشد.
۲.هماهنگی پدر و مادر
هماهنگ بودن پدر و مادر برای تربیت فرزند بسیار مهم است زیرا باید اصول و عقاید پدر و مادر یکسان باشد تا فرزند از آن الگو برداری کند نه به این صورت که رفتاری از کودک را پدر رد میکند اما مادر از کار کودک حمایت کند در این صورت باعث تعارض کودک میشود حتی اگر در موردی پدر و مادر با یکدیگر هماهنگ نیستند بی هیچ عنوان در مقابل کودک بروز ندهید و در نبود کودک باهم گفتگو کنید و به نتیجه برسید.
۳.در اعصبانیت نیز مودب باشید
کودک شما از حالات اعصبانیت شما نیز الگوبرداری میکند پس در هنگام اعصبانیت در حال صحبت با فرزند خود هستید آرام و مودبانه با او صحبت کنید زیرا کودک متوجه آرام صحبت کردن و مودبانه حرف زدن شما میشود و او نیز در هنگام اعصبانیتش از این الگو پیروی میکند.
۴.زمانی را به کودک اختصاص دهید
سعی کنید هر مدت یکبار ساعاتی را به کودکتان اختصاص دهید و با توجه به سن کودک با او بازی کنید ،با او صحبت کنید،درد و دل کنید و... این برخورد باعث نزدیکی و صمیمیت بین کودک و والدین میشود و کودک متوجه میشود شما برای او زمانی را اختصاص داده اید و برای شما مهم است.
۵.برای کودک ارزش قائل شوید
برای ارتباطی سالم با کودکتان از تکنیک گوش دادن استفاده کنید زمانی که کودک با شما صحبت میکند چیزی را توضیح میدهد یا حتی مواقعی که در مورد اشتباهش توضیح میدهد با دقت به او گوش دهید هرگز او را سرزنش نکنید ،وسط حرف کودک نپرید ،یا در حین حرف زدن کودک به کارهای دیگر مشغول نشوید زیرا این کارها انگیزه کودک را برای حرف زدن با شما از بین میبرد همانطور که با دوست صمیمی خود صحبت میکنید و احترام قائل میشوید با کودک خود نیز همانطور برخورد کنید هرگز از کلمات توهین آمیز ،سرزنش گر استفاده نکنید و کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه نکنید زیرا این موارد بسیار در تربیت کودکتان و شکل گیری شخصیت کودک و رفتارهای منفی در او تاثیرگذارند.
۶. آزادی کودک
در برخورد با کودکتان نه آنقدر او را آزاد بگذارید که دیگر قابل کنترل برایتان نباشد و نه آنقدر به او سخت بگیرید و محدودش کنید که روحیات کودک را تحت تاثیر قرار دهید مثلا اگر نمیخواهید که کودکتان شب را منزل فردی دیگر بخوابد دلیلش را برای کودک توضیح دهید و هرگز در مقابل اصرارهای کودک و دیگران کوتاه نیاید.

ادامه در مقاله بعد...

پسندها (3)

نظرات (1)

✿فاطمه✿(مامان محیا و حسام)✿فاطمه✿(مامان محیا و حسام)
30 بهمن 97 16:57
بیگ لایک
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودکیار می باشد