کودکیار

😊 In the name of god 😊

کودک و نماز

1397/11/21 23:30
نویسنده : K.gh
254 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا 

برای ترغیب کودکان به نماز، باید خودمان توجه داشته باشیم که نماز در رأس اعمال واجب قرار دارد و آن را در اولویت کارهای خود قرار دهیم. والدینی که توفیق چندانی در اقامه­ ی نماز ندارند و آن را در اولویت کاری خود قرار نمی ­دهند، نمی­ توانند الگوی فرزندانی باشند که باید نماز را در اعمال خود قرار داده و با نماز زندگی کنند.

علت کوتاهی برخی از جوانان و نوجوانان ما در نماز، عادت نکردن به حس مسئولیت ­پذیری و عادت به فرار از مسؤلیت در دوران کودکی است. بنابراین، شایسته است که همواره مسؤولیت ­هایی به عهده­ ی کودکانمان بگذاریم تا از همان دوران کودکی بیاموزند مسؤلیتی دارند و باید مسؤلیت های خود را با دقت انجام دهند.

 نماز نخواندن کودک خردسال ما کاری زشت نیست، چرا که هنوز به سن تکلیف نرسیده است اما نماز خواندنش کاری بسیار زیبا و قابل تحسین است. بدین معنا که اگر کودک ما به خاطر شیطنت­ های کودکانه گاهی نماز نخواند به او با دید منفی نگاه نکنیم؛ اما وقتی که نماز خواند محبّت خود را در حقّ او بیشتر کنیم. ثمره­ ی توجه به این اصل آن است که کودک ما برای نماز خواندن، خود را در معرض فشارهای روانی نخواهد دید، لذا با اختیار و اشتیاق به سوی نماز میرود.

کودکانمان را در این مسیر همواره تشویق کنیم. این تشویق ­ها باید به گونه ­ای باشند که اشتیاق درونی کودک را روز به روز به نماز بیشتر کند تا با خواندن نماز احساس غرور و عزت نفس کند.کودکانمان را تشویق کنیم  بدین معنا که آن ها را به خاطر نمازشان تشویق کرده و ارزش کارشان را به آن ها گوشزد کنیم و به آن ­ها بگوییم: نماز، تشکر از خدا بوده و نشانه ­ی بندگی ما محسوب می ­شود.

همچنین کودکانمان را به خاطر انجام این تکلیف الهی ببوسیم و برخی اوقات از کار خوبشان نزد دیگران تعریف کنیم. در این تشویق­ ها باید ظرفیت کودکمان را در نظر بگیریم تا با تشویق ­های بیش از اندازه آستانه­ ی رضایت ­مندی او را بالا نبریم. همچنین مراقب باشیم که این نوع تشویق ­ها ـ مخصوصا هدیه دادن و زیاد کردن پول تو جیبی ـ با فواصل زمانی زیاد و به صورت غیر منظم صورت گیرد، تا موجب شرطی شدن او نشود. از تشویق ­هایی که تاکنون از آن نام برده شد در اصطلاح به تشویق­ های بیرونی یاد می ­شوند. این تشویق­ ها باید به گونه ­ای باشند که کودک را به سوی تشویق ­های درونی و احساس لذت درونی سوق دهند. 

نماز جماعت خانوادگی علاوه بر آن که یاد نماز را در کانون خانواده زنده نگاه داشته و در مقایسه با نماز فرادی ثواب فراوانی دارد، یکی از بهترین کارها در تحکیم روحیه­ ی معنوی خانواده هم می ­باشد. کار گروهی موجب می ­شود تا سختی کار کمتر شده و جای خود را با شیرینی و حلاوت آن عوض کند. بچه ­ها هم با مشاهده­ ی این کار رغبت بیشتری به نماز نشان داده و با علاقه­ ی بیشتری به این کار روی آوردند.

 

پسندها (3)

نظرات (1)

مامان و بابامامان و بابا
25 بهمن 97 11:35
آرامشم در یادتوست ای همنشین دلم خداجونم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودکیار می باشد