کودکیار

😊 In the name of god 😊

آبله مرغان کودک

1397/11/20 19:23
نویسنده : K.gh
523 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا 

آبله مرغان یک بیماری ویروسی واگیردار است.عفونت به طور معمول از طریق هوا و دانه های معلق در آن و یا از طریق دست و تاول های روی دست که پراز ویروس هستند به فرد مقابل منتقل میشود.

در کشور ما به دلیل اینکه واکسیناسیون انجام نمیشود کودکان از ۲سالگی تا دوازده سالگی به این بیماری دچار میشوند.

این بیماری در افرادی که بیماری زمینه ندارند و در شرایط عادی هستند خوش خیم و محدود است و حتی بدون نیاز به درمان نیز روند بهبودی را طی میکند.

آبله مرغان با علائمی همچون تب،دردشکمی،جوش های پوستی قرمز و آبکی ،احساس کسالت،خستگی و میل نداشتن به غذا خود را نشان میدهد.

گیاهان مفید:

هندوانه ،لیموترش،سیب،گلابی،ضماد جوشانده برگ گردو،دمنوش اسطوخودوس،دمنوش گل گاوزبان

نسخه گیاهی:

جو را در مخلوط کن به صورت پودر دربیاورید ۱ تا ۲ فنجان آن را در آب ولرم وان حمام بریزید و بگذارید کودک ۱۵ دقیقه در وان بماند.

برای تغذیه کودک سوپ به همراه هویج و گشنیز در درمان آبله مرغان بسیار موثر است.

یک فنجان جوش شیرین را در آب گرم داخل وان بریزید و اگر دوست دارید دو قطره روغن اسطوخودوس هم به آن اضافه کنید و کودک را در آن حمام کنید.

توصیه های تغذیه ای:از خوردن غذاهای سرخ کرده و بودار و غذاهای پرچرب ،تند و شور و خوردن هر نوع ادویه خودداری شود.استفاده از عرق شاطره ،کاسنی،آب خرفه به همرا سکنجبین،انواع آش ها و سوپ ها ،آب لیمو شیرین ،هندوانه ،آب سیب ،خاکشیر،تخم شربتی ،به دلیل طبع خنک و معتدلشان موجب کاهش عوارض آبله مرغان ،شستشوی معده و کاهش تب میشوند.

در این دوران به دلیل بالا بودن حرارت و دمای بدن از لباس های نازک و خنک برای کودک استفاده کنید.

حمام سرد و استفاده از لوسیون کالامین در درمان و تسکین خارش پوست کودک موثر است.

آب و مایعات فراوان به کودک بدهید یا حتی میتواند یخ بدهید بمکد.

کمی آب در وان بریزید و با نصف فنجان جوش شیرین مخلوط کنید کودک را در وان خیس کنید و با یک حوله تمیز بدن کودک را خشک کنید و این روند را هرروز تکرار کنید.

یک وان پراز آب گرم را با نصف فنجان سرکه قهوه ای مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه کودک را در وان بخیسانید.

اگر نمیتوانید کودک خود را قانع کنید نباید به دانه های روی پوست خود دست بزند از لباس های آستین بلند برای کودک استفاده کنید و همینطور به کودک آموزش بدهید به جای خاراندن دانه ها با انگشت خود را روی محل جوش بگذارد و فشار دهد تا آرام بشود.

اگر کودک به تب دچار شده است از ایبوبروفن برای کاهش تب کودک استفاده کنید.

معمولا ۵تا ۱۰ روز طول میکشد تا ویروس درمان شود اما برطرف شدن جای تاول ها کمی بیشتر نیاز به زمان دارد اما در صورت مشاهده علائم خطرناکی همانند تب و لرز شدید،استفراغ،کم آب شدن بدن کودک و ... حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز داروهای لازمه از پیشروی بیماری جلوگیری کند.

پسندها (1)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودکیار می باشد