کودکیار

😊 In the name of god 😊

وابستگی کودک به مادر

1397/11/15 19:58
نویسنده : K.gh
272 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا 

از بدو تولد کودک نوزاد نیاز به مادر خود دارد برای حیات و رفع نیازهای مادی و معنوی خود همراه با رشد کودک وابستگی کودک به مادر نیز شک میگیرد.وابستگی که شاید در ابتدا برایتان بسیار لذت بخش است اما از ۱۲ ماهگی ترس از جدایی در کودک شکل میگیرد که باعث وابستگی بیش از حد به مادر یا پدر شود که این موضوع اگر در کودکی برطرف نشود بسیار عواقب زیان باری در آینده کودک خواهد داشت.کودکی را درنظر بگیرید که هنگام درست کردن غذا پای مادر را گرفته است و گریه میکند،کودکی که هنگام رفتن به مهدکودک جیغ میزند و از مادر خود جدا نمیشود،کودکی که بغل هیچکس نمیرود جز مادر خود و حتی کودکی که به دلیل وابستگی باید شب ها در کنار مادرش بخوابد و از لحاظ عاطفی بین والدین فاصله می اندازد.

خب اینها تازه ابتدای داستان است کودکان وابسته در مدرسه ،دانشگاه و جامعه و در زندگی شخصی خود بعدها دچار مشکلاتی میشوند و سخت میتوانند به استقلال برسند.

وحالا از راهکارها بگوییم:

در اولین قدم باید از سنین ۶ماه به بعد در روز حتی برای مدت کوتاهی کودک را به فرد دیگری بسپارید و اجازه دهید کودک با فردی دیگر وقت بگذراند بخندد،بازی کند و همینطور به مرور کودک یاد میگیرد که ساعاتی از روز احتمال نبود شما وجود دارد.

کودک شما اگر ۱۲ ماه یا بیشتر دارد این احساس را دارد که با نبود شما در کنارش امنیت ندارد پس با کودک خود حرف بزنید و توضیح بدهید که عزیزم تو بزرگ شدی و در حین غذا درست کردن مامان میتوانی خودت را در اتاقت سرگرم کنی و تشکر کنید از کودک بابت همکاری کردنش.

گاهی اوقات اگر کودک را تنها میگذارید یا به کسی میسپارید و برای کارهای خود بیرون از منزل میروید هنگام بازگشت برایش هدیه بخرید یا حتی یک بستنی این باعث میشود که کودک شما حس کند در بیرون از منزل نیز شما حواستان به او بوده است و حتی از بیرون رفتنتان خوشحال هم میشود.

و موردی که در اکثر مواقع جواب دهی عالی دارد،تشویق کردن! سعی کنید در جمع خانواده از کودک تشکر کنید بابت اینکه با شما همکاری کرده مثلا به اتاقش رفته و بازی کرده است تا شما راحت آشپزی کنید.

از ۳سالگی کودک را برای رفتن به مهدکودک تشویق کنید و اجازه دهید تا ساعاتی را با رفتن به مهدکودک و بازی کردن با همسالانش کمی از شما دور شده و بداند در نبود شما هم میتواند لحظات خوبی را داشته باشد و همینطور این جدایی کار شما را برای مدرسه رفتن کودک نیز بسیار آسان میکند و کودک به این دوری در روز عادت میکند.

اما مادرانی نیز هستند و با دلسوزی خود اصلا کودک را از خود جدا نمیکنند و به جای کودک این مادر است که وابسته است اما لطفا جدی بگیرید موضوع را و کودکی وابسته پرورش ندهید که آسیب های روحی و اجتماعی را به دنبال دارد باور کنید این دلسوزی نیست با این کار هم باعث مشکل در کارهای خود هستید و هم کودک را وابسته میکنید.

پسندها (2)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودکیار می باشد