کودکیار

😊 In the name of god 😊

از پوشک گرفتن کودک

1397/11/9 19:43
نویسنده : K.gh
524 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا 

برای اکثر مادرها از پوشک گرفتن کودکشان موضوعی مهم و پراز استرس است و سوالاتی زیادی در این مبحث در ذهنشان به وجود می آید برای مثال:از چه سنی میتوان کودک را از پوشک گرفت؟ آیا کودک ما توانایی رفتن به دستشویی را دارد؟ چطور کودکمان را از پوشک بگیریم؟؟  شاید فکر کنید بعداز از شیر گرفتن کودک این سخت ترین مرحله بچه داری است اما شما مامان های عزیز سخت تراز این را هم پشت سر گذاشته اید پس این نیز قابل حل است.

خب بهتراست در پاسخ به سئوالات بالا اضافه کنیم به طور میانگین اکثر کودکان از یک سالگی میتوانند تشخیص دهند که چه زمانی دستشویی دارند اما باز هم در این باره نشانه هایی در آمادگی کودک برای رفتن به دستشویی نقش دارند مثل: کارهایی را که به او میگویید متوجه میشود و انجام میدهد ، توانایی پوشیدن شلوارش را دارد ،از جملات دو کلمه ای استفاده میکند. 

بعضی از کودکان از ۱۸ماهگی دستشویی رفتن را آغاز میکنند و برای بعضی کودکان حتی تا ۳ سالگی به طول می انجامد. همچنین عواملی مثل جنسیت کودک نیز موثر است مثلا دخترها زودتر از پسرها دستشویی رفتن را یاد میگیرند.

و حالا راهکارها:

برای از پوشک گرفتن کودکتان برای او صندلی های مخصوص کودک که لگن دارند تهیه کنید و در دستشویی یا حمام قرار دهید استفاده از این صندلی ها میتواند کودک را تشویق کند.در ابتدا زمان هایی که می خواهید پوشاک کودک را عوض کنید او را به دستشویی ببرید پوشک را درآورده و از کودک بخواهید روی صندلی مخصوص بنشیند کمی آب روی پای کودک بریزید تا ترغیب بشود به ادرار کردن. به مرور زمان و آشنایی کودک با محیط دستشویی میتوان در طول روز به جای پوشک از شورت های آزمایشی کودک استفاده کنید هم برای درآوردن و پوشیدن راحتتر توسط کودک و هم اینکه طی این دوره بهداشت منزلتان رعایت میشود و به طور منظم و روتین هر یک ساعت یکبار کودک را به دستشویی ببرید و اگر کودک دستشویی کرد حتما با هیجان او را تشویق کنید و از او بخواهید باز هم اگر دستشویی داشت به اینجا بیاید اما حتما توجه کنید این کار منظم تکرار شود که کودک دچار سردرگمی نشود. اما در طول شب کودک را پوشک کنید چون نباید انتظار داشته باشیم کودک به این سرعت کنترل ادرارش را داشته باشد و در زمان خواب نیز متوجه شود.

زمان های دیگری که استثنا هست و می توانید کودک را پوشاک کنید زمانی هست که به مهمانی میروید برای اینکه هنوز اطمینان کامل را از کنترل ادرار کودک ندارید او را پوشاک کنید اما باز هم میتوانید در مدت زمان مهمانی چند بار او را به دستشویی ببرید.

اما این احتمال نیز وجود دارد که تا مدتی با تمام پیگیری ها و زحمات شما باز هم کودک کنترلش را از دست بدهد یا دیر به دستشویی برسد که در این مواقع اصلا او را سرزنش نکنید و احساس ناتوانی به او القا نکنید و بلعکس به کودک بگویید دفعه بعد زودتر به دستشویی برود یا از شما کمک بخواهد تا سریعتر او را به دستشویی ببرید.

و درآخر باید اضافه کنم توانایی های هر کودک با کودکان دیگر متفاوت است انتظارات مشابه از کودکان نداشته باشید.

پسندها (4)

نظرات (2)

مامانمامان
9 بهمن 97 22:32
ممنون
مامان ارشیا و پانیامامان ارشیا و پانیا
13 بهمن 97 7:02
👌
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودکیار می باشد