کودکیار

😊 In the name of god 😊

زردی نوزاد

1397/11/4 13:58
نویسنده : K.gh
200 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

خیلی از مواقع شنیده ایم که نوزاد تازه متولد شده دچار زردی است. زردی در کودکان با نشانه هایی همچون زرد شدن یا بی رنگ شدن پوست صورت و چشم ها شروع میشود و این زردی در مواقع شدیدتر تا قفسه ی سینه،دست ها،پاها ادامه پیدا میکند اما اغلب در نوزادان در صورت و چشمها ،قفسه ی سینه مشاهده میشود این رنگ زرد پوست و چشمها در اثر بالا رفتن میزان بیلی روبین در خون نوزاد است.

با وجود این فرضیه که زردی بیماری محسوب نمیشود اما اگر مراقبتها و درمان ها پیش نرود میتواند باعث بروز آسیب های جدی مثل:فلج مغزی،عقب ماندگی ذهنی،حملات صرعی،اشکال در تعادل حرکتی شود و حتی گاهی اوقات با زیاد بودن میزان بیلی روبین در خون به دلیل سمی بودن آن میتواند منجر به مرگ نوزاد شود پس درمان به موقع زردی بسیار مهم است.

در بعضی موارد نوزادانی که به صورت سزارین به دنیا می آیند به دلیل کم بود شیر مادر بیشتر به زردی دچار میشوند و همینطور بعضی اوقات زردی یک الی دو هفته پس از تولد نمایان میشود که میتواند به دلیل وجود ماده ای در شیرمادر باشد که باعث غیرفعال شدن آنزیم های کبد و روده شود که در این موارد پزشک با قطع مصرف دو الی سه روز شیرمادر و مصرف شیرخشک روند بهبود را پیش میبرد و بعد تغذیه با شیرمادر ادامه پیدا میکند.

و حالا راهکارها:

برای زردی نوزاد درمان های علمی و پزشکی و سنتی فراوانی در بین عموم رایج است معمولا اغلب پزشکان برای درمان زردی پیشنهاد میکنند که از لامپ های مهتابی استفاده شود که نوزاد را با بستن روی چشمها و بدون لباس و با پوشک زیر آن قرار میدهید روند درمانی با مهتابی تاثیر در بهبود دارد اما روندی آهسته دارد و همینطور با تجویز قطره ی خوراکی شیرخشت روند بهبود را سریع تر پیش میبرند.

شیرخشت نوعی گیاه است که از زمان های قدیم به درمان برای زردی معروف است با وجود این که در عطاری ها گیاه شیرخشت موجود است اما مصرف قطره خوراکی شیرخشت که بهداشتی تر است برای نوزاد بهتراست.

از درمان های دیگری که در درمان زردی نوزاد موثر است شستن بدن نوزاد همراه با آب ولرم و ترکیب با شیر ،عرق کاسنی یا آب هندوانه به طور معمول تاثیر زیادی در پایین آمدن میزان زردی نوزاد دارند.

در مورد بعد با ترکیب ترنجبین و آب درون پارچه ای نازک و بعد کشیدن پارچه روی پوست نوزاد در درمان نوزاد موثر است.

و همینطور بعضی از پزشکان نیز با روش حجامت و ایجاد خراش در روی گوش نوزاد و خروج چند قطره از خون زردی نوزاد را بهبود میبخشند.

اما در پایان باید اضافه کرد تمام روش های گفته شده باید بطور بهداشتی و در صورت نیاز با مشورت پزشک متخصص صورت گیرد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودکیار می باشد