کودکیار

😊 In the name of god 😊

آموزش رفتار مودبانه کودک👪

1397/10/14 17:02
نویسنده : K.gh
440 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا 

آموزش رفتارهای مودبانه به کودکان، نشانه ی رفتار والدین با آنهاست. در یادگیری کودکان نیاز به صبر و پشتکار داریم زیرا یادگیری کودک از طریق تکرار و تذکر نتیجه خواهد داد.

۵ روش مفید برای آموزش به کودک جان:

به جای اینکه بگوییم:(چندبار به تو بگویم به همه ی شیرینی ها دست نزن؟!)

1.مختصر رفتاری که انتظار دارید را بیان کنید:(عزیزم اولین تکه ی شیرینی را که دست زدی بردار...!)

2.اطلاعاتی به فرزندجان بدهید.(عزیزم ممکن است دستهایت آلوده باشد و باعث آلودگی دیگر شیرینی ها شود)

3.از یک کلمه ی رمز برای یادآوری او استفاده کنید مثل(شیرینی)

4.از احساس خود به او بگویید.(من دوست ندارم تو خانه ی عمه به همه ی شیرینی های ظرف دست بزنی)

کودکان در سن های سه تا سه و نیم سالگی رفتارهای مودبانه را به خاطر میسپارند رفتارهایی که باعث شکل گیری شخصیت آنها و تحسین کردنشان توسط دیگران میشود رفتارهایی مثل: قطع نکردن صحبت بزرگترها، دست نزدن به همه ی غذاها، شروع نکردن غذا زودتر از بزرگترها. استفاده کردن از کلماتی مثل لطفا،متشکرم،عذرخواهی کردن.

اما در هر مبحثی اگر کودک را مجبور کنید خشونت نشان دهید کودک بیش از پیش ممکن است عکس العمل از خود نشان دهد و برعکس کاری را که خواسته اید انجام دهد.
اما اگر خواسته های خود را بصورت انتظاراتی که از او دارید بیان کنید یا حتی برای او پاداشی در نظر بگیرید بیشتر مشتاق میشود تا با شما همکاری کند بطور مثال به او بگویید: (عزیزم الان که به مطب دکتر میرویم من دوست دارم آروم پیش من بنشینی اگر در مطب آروم باشی بعداز تمام شدن کارم میرویم باهم بستنی میخوریم)

اما توجه داشته باشید که قول هایی که به او میدهید حتما عمل کنید کودک نباید شما را آدم بدقول یا دروغگویی تجسم کند که فقط میخواهید با وعده های دروغین او را آروم نگه دارید که عمدتا کودک در این صورت ممکن است خیلی بیشتر عکس العمل نشان دهد.

نباید حتما برای او جوایز و قول های سخت درنظر بگیرید که انجام آنها برای شما سخت باشید مثل خرید چیزهایی که میدانید لازم دارد مثل خرید یک دفتر برایش، خرید کفش،خرید لباس مورد نیازش و یا خوردن بستنی ،بردن او به پارک و...

خیلی بهتر است هیچوقت با درنظر گرفتن هدیه های بزرگ کودکمان را حریص نکنیم چون اگر امروز هدیه ای بزرگ و گران قیمت برای او درنظر بگیریم فردا یک پله بالاتر و بهتر را از ما درخواست میکند.

کودکان خیلی از حرف ها و رفتارهایشان را از والدین تقلید میکند کودک از یکسالگی به دنبال یادگیری است حرف های شما،لحن صحبت کردنتان، طرز برخوردتان در خانه با اعضای خانه همگی در شکل گیری شخصیت کودکتان نقش دارد اگر شما همسرتان را در خانه شما خطاب کنید کودک نیز متوجه این احترام در منزل میشود. اگر هنگامی که اشتباهی از شما سر بزند و با خوشرویی از کودکتان عذرخواهی کنید این رفتار در ذهن او نیز شکل میگیرد و دور از انتظار نیست اکر کودک جایی اشتباهی از او سر زد به جای پرخاشگری حرکت شما الگو برداری کرده و از شما عذرخواهی کند بابت کارش باید باور کنید کودک های دلبندمان تنها از رفتارها و صحبت های ما الگوبرداری کرده و رفتار میکنند.

پسندها (2)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودکیار می باشد